Friday, May 2, 2014

Salam ceria semuanya

Time  ni anak2 baru dapat kaki..time ni la nk kuruskan badan...hihihi..anak dapat kaki mummy belajar bersabar banyak-banyak..itu mulut kena kontrol sikit..tp spi skrg mulut ni x kontrol2 pun asik bebel setiap ketika..mcm ni la klu jd mother..housewife dan yg seangkatan dgnnya...A-z kita kena bt...

Yang tak pandai jadi pandai..tak tahu bt tahu..x pernah sekarang jd amalan...kalu dulu bila tgk org surirumah sepenuh masa.."Alangkah indahnya Duniaku andai aku jadi isteri org nanti aku akan duduk rumah sepenuh masa"....nah skrg..ambil kau...harapan dh tertunai impian dh menjadi..apa ko rasa,masam manis pahit manis semua ada...tapi penat2 pun ada happy jg..anak membesar depan kita..suami dan anak2 mkn air tgn aku..tambahan pula org dlm rmh ni x suka mkn luar..lg dok negara luar ni..semua kena bt sdri...amboiiii..melarat pla kat sini

sebenarnya nak bg resepi roti yg lama dh orang idam-idamkan ni..hah ni pun nak d jadikn cerita mcm ni..aku ni dulu memang tak reti masak, inikan pula dipanggil baking ke pastri ke...memang bukan citarasaku..apa yg saya bt skrg tak pernah saya jangkakan..yelah kn ..kita ni cuma merancang tapi Tuhan yg menentukan...dulu masa duk msia bt nasi goreng pun x lepas..goreng pisang pun hangit..liat...skrg ni pun bukannya terrer sgt.. tp boleh la utk mkn anak beranak..resepi roti ni dapat dari sorg kakak kt embassy ni nama dia arnie hasliza...saya cuma tambah sikit2..kakak ni tak kedekut ilmu..serius tau,,klu aku x ade anak kecik maw aku hari g rumah dia belajar apa yg patut...

resepi bun gebu mummy

500g Tepung Roti/high protein flour/tepung gandum
(mana2 yg ade ye)
1 tsp garam
1 biji telur
4 tbs madu @ gula halus
3 tsp yis kering@mauripan
2 tbs butter@marjerin
2 tbs shortening
(boleh guna salah satu je..cth:4 tbs butter@shortening shj)
2 tbs susu tepung
250ml susu segar@ air suam2 kuku
4 tbs water roux 
 
water roux
25g tepung roti
125ml air
masak spi pekat dgn api yg sederhana..jgn spi hangit ye..
nisbah 1:5..satu tepung 5 air...klu pki water roux gerenti gebu segebu-gebunya bun taw...hehehe

  1. Gaul semua bahan kering spi sebati..yis tepung susu..garam..
  2. Telur dan water roux masukkan sekali dlm air@susu segar..kocok sikit dgn garfu..dan pastikan water roux x panas ye..klu pki madu campur sekali,,klu pki gula campurkn pd first step
  3. klu guna butter@ marjerin yg dh sedia masin sila campurkan pada akhir campuran
  4. Campurkan semua bahan dan uli spi lembut dan elastik..klu pki tangan jenuh jg nk menguli ni..saya pki mixer..dlm 8-10 minit jg bru dpt doh yg bt btl2 elastik dan lembut..
  5. Biarkan doh naik dlm 40 minit.Bergantung pada suhu persekitaran..saya letak kat luar rumah..cepat sikit kan...
  6. Dh kembang tumbuk2 keluarkn angin..boleh dh bentuk..nak ltk inti pun blh..
  7. Biarkan doh naik dua kali ganda sebelum bakar dlm suhu 160-180 darjah celcius..
  8. egg and milk for glaze...bijan ke..
  9. lepas masak tu jgn lupa sapukan butter dan tutup dgn kain bersih
  10. Selamat mencuba yee...klau dh cuba tu..kongsi2 lee yee klu x bg hasil masakan pun..bagi la sedikit komen nyee..SEANDAINYA BUAT ROTI FIRST TIME X JADI SAYA MENYERU JGN GIVE UP..SAYA BT ROTI HAMPIR 17 KALI BARU PUAS HATI..buat bun@roti ni kena sabar....

1 comment:

  1. Saya ni pun masih lg dalam proses belajar...namun kita kongsi benda yg baik2..

    ReplyDelete